شايد بارها پيش آمده باشد که براي پيدا کردن محصول يا کالايي، منطقه جغرافياييتان را نيز در ادامه عبارتي که براي جستجوي تايپ کردهايد، آورده باشيد: “کلينيک دامپزشکي در مرکز تهران، نزديکترين موسسه يوگا به من، رستورانهاي لوکس در شمال تهران و …”. در اين مدل، موتورهاي جستجو دقيقا پيشنهاداتي را ارائه ميدهند که بر اساس موقعيت مکاني مرتب شدهاند. اين مثال دقيقا همان چيزي است که در اين بلاگ قصد داريم به آن بپردازيم: سئوي محلي يا Local SEO.
سئوي محلي شاخهاي از سئو است که روي بهينهسازي وبسايتها تمرکز ميکند تا در نتايج جستجوهاي محلي ظاهر شوند. در واقع سئو محلي به کسبوکارهاي کوچک و بزرگ اين امکان را ميدهد تا به کمک آي پي و رديابي موقعيت مکاني، مشتريان بالقوه محلي را شناسايي کنند و محصولات و خدماتشان را دقيقا در زماني که آنها به صورت آنلاين به دنبال محصول يا خدمت هستند، معرفي کنند. يکي از سادهترين و در دسترسترين ابزارها، وبسايتها هستند که از طريق آنها ميتوانيد مخاطبان وسيعي را هدفگيري کنيد؛ به خاطر داشته باشيد که اگر مخاطبان هدفگيري شده، به موقعيت مکاني کسبوکارتان نزديک هستند، بايد به يک سري از نکات توجه بيشتري داشته باشيد تا بتوانيد برآيند مطلوب را از نتيجه جستجوي آنها دريافت کنيد: اما در اين بلاگ قصد داريم به مزاياي سئوي محلي بپردازيم و در بلاگهاي آينده، حتما به مرور اين نکات مهم خواهيم پرداخت.
يکي از مزاياي قابل توجه سئوي محلي، نياز به صرف بودجه کمتر و دريافت نتيجه بهتر به نسبت تبليغات است. در واقع با سرمايهگذاري روي سئوي محلي ميتوانيد از اثرات مثبت آن در آينده نيز اطمينان داشته باشيد؛ چراکه سئوي محلي به نسبت اثرگذاري طولانيتري دارد. همين موضوع در نهايت تجربه نرخ بازگشت سرمايه يا ROI را براي کسبوکارها فراهم ميکند و تا حدودي دست کسبوکارهاي کوچک را نيز براي صرف بودجه باز ميگذارد.
در ادامه مزيت “اثرگذاري طولاني” يکي ديگر از مزايايي که براي سئوي محلي و بهطور کلي سئو ميتوان به آن اشاره کرد، مواجهه ساختن مخاطب با چيزي است که او مشخصا براي آن دست به جستجو زده. در واقع سئو اين امکان را فراهم ميکند تا مشتريان بالقوه را به سمت قيف فروش هدايت کنيم. در صورتي که در بحث تبليغات ما صرفا به تبليغات ميپردازيم تا مخاطبي که به دنبال محصول يا خدمت ما نيست را نيز مورد خطاب قرار بدهيم.
يکي ديگر از مزاياي سئوي محلي، اين است که گوگل امکان جايگيري کسبوکار شما را در موقعيتهاي مختلف فراهم ميکند. يکي از موقعيتهايي که سئوي محلي ممکن است کسبوکار شما را در آنجا قرار بدهد، در نتايج جستجوي ارگانيک گوگل است. گوگل معمولا از يک الگورتيم مشخص و در عينحال پيچيدهاي براي رتبهبندي محتوايي که بيشترين ارتباط را دارد، استفاده ميکند. اين رتبهبندي به مخاطبان کمک ميکند تا دقيقا به نتيجهاي که با تمايلات و احتياجاتشان هماهنگي دارد، دست پيدا کنند.
در صورتي که از استراتژيهايي براي سئوي محلي استفاده ميکنيد بايد بدانيد که موقعيت ديگري که گوگل براي شما در نظر گرفته است، Google Maps ميباشد. نمايش کسبوکارها در نقشه گوگل ميتواند نقش مهمي را براي کسبوکارها بازي کند؛ پيدا کردن شما در نقشه گوگل براي کاربراني که معمولا جستجوهايشان را با گوشي موبايل انجام ميدهند موضوع بسيار مهمي است. در نتيجههاي ظاهر شده در قالب Google Maps گزينههايي مثل برقراري تماس، نظرات ديگران و آدرس را ميتوانيد مشاهده کنيد.
از ديگر مزاياي استفاده از سئوي محلي، امکان مد نظر داشتن قصد و نيت مشتريان است. يکي از ابزارهاي کاربردي جهت نفع بردن از اين مزيت، استفاده از پروفايل بيزنسي گوگل يا همان Google My Business است. بعد از ايجاد پروفايل بيزنسي گوگل براي کسبوکارتان، ميتوانيد عبارات استفاده شده کاربران، به هنگام جستجوي کسب و کارتان را مشاهده کنيد. Insight پروفايلتان قسمتي است که اطلاعات ذخيره شده را در آن ميتوانيد بررسي کنيد.
در اين بلاگ قصد داشتيم که با بيشترين جزئيات شما را با سئوي محلي و مزاياي استفاده از آن آشنا کنيم. در صورت نياز به راهنمايي بيشتر و تدوين استراتژيهاي مناسب با ماهيت کسبوکارتان ميتوانيد با ما، آژانس ديجيتال مارکتينگ ماکان تماس برقرار کنيد
منبع: آژانس ديجيتال مارکتينگ ماکان
درباره این سایت