احتمالا شما هم در مواجهه با جملههاي پشت هم رديف شده يا بلاگهاي طولاني و کسلکننده، ترجيح دادهايد تا در صورت امکان به سراغ اينفوگرافيها برويد و کليت مطالب را در قالب يک اينفوگرافي مطالعه کنيد. هدف از طراحي اينفوگرافيها، انتقال پيام در سادهترين حالت و در کمترين زمان است و کار به ذهن سپردن اطلاعات را براي ما آسانتر ميکند؛ چرا که توانايي مغز در پردازش تصاوير 60 هزار بار سريعتر از پردازش واژهها و جملات است.
در اين بلاگ قصد داريم به تکنيکهاي طراحي يک اينفوگرافي خوب بپردازيم و به بايدها و نبايدهايي که براي جذب مخاطب، توليد Lead و هدايت ترافيک بيشتر به وبسايت شما کمک ميکند نگاهي بياندازيم.
اولين کاري که نياز است انجام دهيد اين است که گروه هدف و پرسوناي مخاطب را بشناسيد، دستهبندي کنيد و طبق خواستههاي آنها به طراحي و توليد اينفوگرافي بپردازيد. يکي از اهداف اصلي اينفوگرافي همانطورکه بالاتر اشاره کرديم، انتقال پيام در کمترين زمان است. براي ترکيب اطلاعات و گرافيک و در نهايت خلق يک اينفوگرافي جذاب، ابتدا نياز به شناخت مخاطبان است. در طراحي اينفوگرافي با 5 دسته از مخاطبان روبهرو هستيم: افراد مبتدي و تازهوارد، عموم مردم، مديران، متخصصان و مديران اجرايي. پس بهتر است در طراحي اينفوگرافي به نياز مخاطبان هدف توجه بيشتري نشان دهيد و اطلاعاتي را ارائه بدهيد که براي او جذابتر باشد.
مخاطب براي محتوايي زمان ميگذارد که ارزش خواندن و صرف زمان را داشته باشد، به همين دليل انتخاب محتواي مناسب به شدت اهميت دارد. دقت در جمعآوري اطلاعات و دادههاي مفيد در بهبود ساختار اينفوگرافي تاثيرگذار است. براي انتخاب محتواي درست ميتوانيد مروري بر بلاگ 7 مرحله بازاريابي محتوا داشته باشيد.
براي طراحي اينفوگرافي بهتر است نگاهي به طرحهاي ديگر رقبا داشته باشيد، از آنهاي براي شروع کار الهام بگيريد و درنهايت با طراحي اينفوگرافيهايتان الهامبخش ديگران باشيد. در طراحي اينفوگرافي مناسب توجه به رنگها و تصاوير انتخابي، اندازه و نوع فونتها، جلوههاي بصري، رعايت سادگي و وضوح اطلاعات از نکات ساده اما طلايي براي طراحي و توليد اينفوگرافيها است.
اينفوگرافي مناسبترين قالب براي انتقال اطلاعات و دادههاي جذاب و هيجانانگيز است. اگر به اطلاعات اينچنيني دسترسي داريد، مطمئن باشيد که مخاطب از خواندن اينفوگرافيهاي شما چشمپوشي نميکند. توجه به اين نکته به مخاطب کمک ميکند تا اطلاعات موجود در ذهنش را به چالش بکشد، به علامت سوالهاي جديد بر بخورد و اطلاعاتي که شما ارائه ميدهيد، را جايگزين اطلاعات قبلي خود بکند.
توجه به پرسوناي مخاطب، علائق او، انتخاب محتواي مناسب و ديگر مواردي که بالاتر به آنها پرداختيم مخاطب را به دنبال کردن شما ترغيب ميکند و در صورتي که دادهها همان چيزي باشد که مخاطب به دنبالش بوده، احتمال به اشتراکگذاري آن بالاتر ميرود.
در ادامه به نبايدهاي که در طراحي اينفوگرافي بايد به آنها توجه کنيد ميپردازيم:
اگر ميخواهيد اينگيجمنت مخاطب را افزايش بدهيد و ارتباط خودتان را با او حفظ کنيد، بهتر است در استفاده از چارتها براي انتقال دادهها مختلف، زيادهروي نکنيد. اگر اطلاعات زيادي براي مخاطب داريد بهتر است آنها را به چند دسته تقسيم کنيد و همه آنها را يکجا و با يک نمودار يا عکس نشان ندهيد. اين مدل بيشتر باعث گيج شدن مخاطب ميشوند و علاقه او به ادامه خواندن مطالب را کمتر ميکند.
اولين و پررنگترين عنواني که براي اينفوگرافيتان در نظر ميگيريد بايد آنقدر جذاب و هيجانانگيز باشد تا در اولين نگاه، رغبت مخاطب را براي دنبال کردن افزايش بدهد. بهتر است از تيترهايي استفاده کنيد که لحظه اول اطلاعاتي به مخاطب نميدهد اما او را وادار ميکند تا در انتهاي اينفوگرافي با شما همراه باشد. براي راهنمايي بيشتر پيشنهاد ميکنيم به وبلاگ 13 راه براي نوشتن تيترهاي جذاب و پربازديد سر بزنيد.
استفاده از فونتهاي ساده و پرهيز از فونتهاي پيچيده و مفهومي به مخاطب کمک ميکند تا در مدتزمان کمتري اطلاعات را دريافت کند. همچنين داشتن ايدههاي خلاقانهو درک بالا نسبت به رنگها و فونتها کمک ميکند تا اينفوگرافيهايي را طراحي کنيد که خواندن و در معرض آن قرار گرفتن براي مخاطب خوشايند باشد. به خاطر داشته باشيد که توجه به المانهاي ساده براي انتقال پيامها، احساس بهتري را در مخاطب ايجاد ميکند.
تيم توليد محتواي متني و تصويري آژانس ديجيتال مارکتينگ ماکان تلاش ميکند تا با بهرهگيري از دانش، خلاقيت و سليقه به شما براي توليد اينفوگرافي در قالبهاي مختلف ياري برساند.
منبع: آژانس ديجيتال مارکتينگ ماکان
درباره این سایت