رنگها در زندگي انسان نقش بسيار پراهميتي دارند. رنگها براي چشم انسانها بسيار جذاباند و بسياري از انتخابهاي ما را تحت تاثير قرار ميدهند. يکي از مهمترين اهداف کسب و کارها از طراحي وبسايت، جلب توجه مخاطبان به برند خود است. يک وبسايت ميتواند با استفاده از ترکيب رنگهاي جذاب و متناسب، چشم مخاطب را به نقاط خاص هدايت کند، در ميزان کليک کردن و افزايش نرخ تبديل اثر بگذارند و در ذهن مخاطب برداشتهاي متفاوتي ايجاد کنند. طبق تحقيقات انجام شده از جنبهي روانشناسي، بيش از 60% رفتار کاربران و ميزان پذيرش آنها در يک وبسايت متاثر از احساسي است که در اثر ترکيب رنگها در آنان ايجاد شده است. انتخاب رنگهاي مناسب ميتواند حس مثبتي را در کاربر ايجاد کند و علاوه بر فراهم کردن يک تجربه کاربري خوب، سبب افزايش مدت زمان حضور در سايت شود. اين عامل ميتواند دربهينهسازي موتورهاي جستجو يا SEO موثر باشد. از طرفي هرچه يک کاربر مدت زمان بيشتري را به وبسايت شما اختصاص دهد، شما فرصت بيشتري براي ترغيب وي به انجام عمل مورد نظر با توجه به اهداف طراحي وبسايت خواهيد داشت. در ادامه به برخي از موارد مهم که هنگام انتخاب رنگ وبسايت بايد به آن توجه کنيد، اشاره خواهيم کرد.
رنگهاي به کار رفته در وبسايت به نوعي بايد با نوع محصول يا خدمت شما هماهنگ باشند. براي مثال اگر زمينهي فعاليت وبسايت شما در زمينهي محصولات سبز است، انتخاب رنگ نارنجي و قرمز بسيار نامناسب است.
در انتخاب رنگهاي يک وبسايت بايد به مخاطبان هدف خود توجه کنيد. براي مثال، زماني که جوانان و نوجوانان را مخاطب قرار دادهايد، نبايد از رنگهاي يکساني در مقايسه با زماني که بزرگسالان مخاطب شما هستند، استفاده کنيد.
در طراحي وبسايت بهتر است از رنگ استفاده شده در بستهبندي يک محصول، رنگهاي به کار رفته در لوگو يا رنگ سازماني استفاده کرد. براي مثال رنگهاي قرمز و زرد در مک دونالد، رنگ قرمز در کوکاکولا و رنگ آبي در پپسي، از مثالهاي رنگهاي قالب هستند.
هويت برند شامل ويژگيهايي مانند لحن برند، پرسوناي برند و ويژگيهاي بصري برند است. طراحي وبسايت و رنگهاي به کار رفته در آن، از جمله عناصر بصري برند است. وبسايت بايد به گونهاي طراحي شود که تداعي کنندهي شخصيت برند در ذهن مخاطب باشد و ذهن مخاطب را به فضاهاي ديگر منحرف نکند.
رنگ پسزمينه تاثير بسياري در جلب توجه مخاطبان دارد. نکته مهمتر وجود کنتراست مناسب ميان رنگ متن با پسزمينه است. در غير اين صورت خواندن متنها سخت است يا چشم را آزار ميدهد.
از ديدگاه روانشناسي رنگها، هر رنگ باعث برانگيختن برخي احساسات در افراد ميشود و مفهوم يا نماد خاصي را در ذهن آنها تداعي ميکند. از ديدگاه بازاريابي، اين احساسات در تصميم به خريد افراد نيز بسيار موثر هستند. براي مثال، رنگ سبز حس آرامش بيشتري را القا ميکند و متناسب با ثروت و سلامت و شادابي است. رنگ سبز براي چشم انسان آرامش بخش است و آن را آزار نميدهد. قرمز رنگي پر انرژي است که حس فوريت و اضطرار را ايجاد مي کند و ضربان قلب را افزايش مي دهد. استفاده از رنگ قرمز در زمان کوتاهتري توجه مخاطب را به خود جلب ميکند. رنگ آبي، احساس اعتماد و امنيت را در مخاطب برميانگيزد. غالباً در صنعت بانکداري، وبسايتهاي مرتبط با تکنولوژي و فروشگاههاي بزرگ از اين رنگ بسيار استفاده ميشود. رنگ زرد حس جواني و مثبت انديشي را تحريک ميکند اما استفادهي بيش از حد آن در طراحي وبسايت ممکن است باعث آزار چشم شود. رنگ نارنجي نشاندهندهي صميميت و خلاقيت است و در تحريک هيجانات مخاطبان نقش دارد. اين رنگ ميتواند براي وبسايتهاي مرتبط با مواد غذايي مناسب باشد. رنگ صورتي غالباً نماد نگي و معصوميت است و در وبسايتهاي مرتبط با بانوان بيشتر به چشم ميخورد.
تمامي رنگهاي استفاده شده در يک وبسايت بايد با هم در تعادل باشند، در غير اين صورت حس متناقضي به مخاطب القا خواهد شد.
رنگها احساسات مختلفي را در مخاطب بر ميانگيزند. به همين دليل بايد بدانيد مايليد کدام احساسات مخاطب را برانگيخته کنيد و از رنگها در جهت درست بهره ببريد. براي اين منظور ميتوانيد از تست A/B استفاده کنيد تا بتوانيد مناسبترين رنگ را براي تحقق اهداف خود بيابيد.
در برخي فرهنگها رنگها معاني متفاوتي دارند. اگر قصد طراحي يک سايت بينالمللي را داريد، توجه به اين نکته بسيار مهم است.
شما ميتوانيد با همکاري تيم حرفهاي طراحي و توسعه وبسايت آژانس ديجيتال مارکتينگ ماکان صاحب يک وبسايت حرفهاي شويد تا توجه مخاطبان بسياري را در جهت تحقق اهداف خود جلب نماييد.
منبع: آژانس ديجيتال مارکتينگ ماکان
درباره این سایت