يکي از چالش‌هاي هميشگي در طراحي اپليکيشن يا وب‌سايت، انتخاب ميان طراحي تخت (Flat Design) و متريال ديزاين (Material Design) است. به نظر شما کدام سبک طراحي، تجربه کاربري بهتري را ايجاد مي‌کند؟ در اين مقاله با ما همراه باشيد تا با مفهوم Flat      Design  و Material Design و تفاوت‌هاي آن‌ها آشنا شويد.


 


مفهوم اسکيومورفيسم (Skeuomorphism)


پيش از آشنايي با مفهوم متريال ديزاين و فلت ديزاين، بايد با مفهوم اسکيومورفيسم آشنا شويد. اسکيومورفيسم در دنياي طراحي به معني به تصوير کشيدن اشيا و عناصر طراحي به شکل واقعي است، درست همان‌گونه که در ذهن کاربر نقش بسته است. در اين تکنيک براي تقليد از دنياي واقعي، فضا و اشيا به صورت سه‌بعدي طراحي شده و از رنگ‌هاي طبيعي استفاده مي‌شود. از اين تکنيک بيشتر در گذشته و در ابتداي روند رو به رشد استفاده از وب، موبال‌هاي هوشمند و به طور کلي دنياي ديجيتال مورد استفاده قرار مي‌گرفت. اما رفته رفته به علت داشتن جزئيات بسيار زياد و سرعت بارگذاري بالا، محبوبيت خود را از دست داد.


فلت ديزاين (Flat Design)   


طراحي تخت يا فلت ديزاين را مي‌توان به عنوان مفهوم مخالف اسکيومورفيسم در نظر گرفت. در طراحي تخت يا فلت ديزاين، از طرح‌هاي دو بعدي به جاي به تصوير کشيدن تصاوير دنياي واقعي به روش اسکيومورفيسم استفاده مي‌شود. در فلت ديزاين هيچ گونه استفاده از سايه‌ها، گراديانت‌ها و تکسچرها به چشم نمي‌خورد. تمرکز طراحي تخت بر استفاده از رنگ‌ها و تايپوگرافي است. در طراحي تخت، ظاهر کلي چندان مهم نيست و آنچه بسيار اهميت دارد، عملکرد و در حقيقت ايجاد تجربه کاربري رضايت بخش است.


مزاياي فلت ديزاين



  • يک طراحي ساده، مينيمال، بدون عناصر اضافي و شلوغي، که حواس کاربر را پرت نمي‌کند.

  • گاهي يک طرح ساده توانايي بيشتري در انتقال مفاهيم به کاربر دارد.

  • تايپوگرافي واضح در فلت ديزاين باعث مي‌شود به راحتي خوانده شود.

  • فلت ديزاين مطابقت بسياري با طراحي واکنش‌گرا يا Responsive Design دارد.

  • طراحي تخت در مقايسه با ديگر انواع طراحي، سرعت بارگذاري بالاتري در مرورگرها و اپليکيشن‌ها دارد.


معايب فلت ديزاين



  • نبود سايه‌ها و عمق عناصر طراحي شده، ممکن است گاهي سبب بروز چالش‌هايي در قابليت استفاده يا Usability شود.

  • وجود انتخاب‌هاي محدود از ميان رنگ‌ها، آي‌ها و شکل‌هاي ساده و يکنواخت، ممکن است تشخيص دادن تمايز برخي بخش‌ها را از يکديگر سخت کند و باعث شود طراحي‌هاي شما تکراري به نظر برسد.

  • گاهي تشخيص قابليت کليک آيتم‌ها براي کاربر مشکل مي‌شود.

  • طراحي‌CTA ها در فلت ديزاين ممکن است چندان جذاب به نظر نرسيده و سبب کاهش نرخ کليک (CTR) شود.

  • محدوديت‌هاي فلت ديزاين باعث مي‌شود نتوانيد بسياري از ايده‌هاي خلاقانه‌ي خود را در طراحي پياده‌سازي کنيد.

  • طراحي تخت براي تمام وب‌سايت‌ها يا اپليکيشن‌ها با توجه به هدف و نوع فعاليت آن‌ها مناسب نيست.


متريال ديزاين(Material Design)  


متريال ديزاين يک سيستم طراحي توسعه داده شده توسط گوگل است. گوگل در سال 2014 متريال ديزاين را در جهت ايجاد يک زبان بصري منسجم، کاربردي و قابل دسترس به وجود آورد. هدف متريال ديزاين خلق تجربه کاربري دلپذير و قابل لمس از وب و اپليکيشن‌ها است. به عبارتي ديگر، در متريال ديزاين تلاش بر اين است که حس‌هاي واقعي از اجسام مانند طول، عرض، ارتفاع و عمق را به کمک عناصر طراحي، سايه‌ها، حرکات، انيميشن‌ها، طيف رنگ‌ها و … به کاربر منتقل کرد. متريال ديزاين سيستمي است که طراحان رابط کاربري را به سمت يک طراحي يکپارچه‌ و با کمترين ميزان پرتي حواس کاربر هدايت مي‌کند.


از متريال ديزاين بيشتر در طراحي رابط کاربري اپليکيشن‌ها استفاده مي‌شود. متريال ديزاين باعث مي‌شود تعامل بيشتري ميان کاربر و اپليکيشن صورت گيرد، چرا که اين نوع طراحي کاربرپسندتر است و مي‌تواند با توجه به شناخت شما از کاربران و در راستاي رفع نيازهاي آن‌ها انجام شود. دو هدف اصلي متريال ديزاين عبارتند از:



  • خلق يک زبان طراحي که منعکس کننده‌ي ويژگي‌هاي اصلي طراحي کلاسيک باشد.

  • توسعه‌ي يک سيستم يکپارچه که بتوان آن را در تمام پلت‌فرم‌ها خصوصاً در موبايل پياده‌سازي کرد.


متريال ديزاين از سه بخش اصلي تشکيل شده که محقق شدن اهداف بالا را امکان پذير ساخته‌اند:



  • متريال به عنوان استعاره يا Metaphor: اشياء و عناصر در متريال ديزاين درست مانند اشياء در واقعيت ايجاد شده و باهم مرتبطند. به عبارتي مي‌توان گفت اين عناصر استعاره‌اي از واقعيت هستند.

  • وجود عناصر برجسته، گرافيکال و جذابBold) ، Graphic و (Intentional که از طراحي روي کاغذ (طراحي چاپي) الهام گرفته مي‌گيرند.

  • حرکت (Motion): حرکات در متريال ديزاين به صورت واقعي و با هدف افزايش توجه کاربر طراحي شده‌اند.


دليل اهميت متريال ديزاين


متريال ديزاين يک چارچوب استاندارد براي طراحي رابط کاربري در اختيار طراحان قرار مي‌دهد تا از اشتباهات فاحش در طراحي جلوگيري شود. به عبارتي ديگر، متريال ديزاين همانند يک نقشه راه براي طراحي انيميشن‌ها، استايل‌ها، layouts ، اجزا و الگوها عمل مي‌کند. به همين دليل هنگام کار کردن با محصولات گوگل، يک تجربه کاربري متحدالشکل (يکپارچه) و رضايت بخش براي کاربران پديد مي‌آيد.


مزاياي متريال ديزاين



  • ايجاد رابط کاربري ساده و يکپارچه (وب‌سايت و اپليکيشن)

  • ثبات رويه به دليل وجود اهداف و دستورالعمل‌هاي مشخص

  • استفاده از محور Z (ايجاد عمق در اشيا)

  • جنبه‌هاي بصري قوي

  • جذابيت بيشتر به دليل استفاده از حرکات و Motion

  • ترغيب بيشتر کاربران به انجام عمل مورد نظر به دليل طراحي CTA جذاب

  • افزايش سرعت در طراحي


معايب متريال ديزاين



  • دستورالعمل‌ها و چارچوب‌هاي مشخص و محدود از سوي گوگل

  • جلوگيري از بروز خلاقيت و ايجاد طراحي دلخواه خارج از چارچوب‌ها

  • آسان نبودن اعمال تغييرات در چارچوب‌هاي متريال ديزاين

  • يکسان شدن قالب طراحي‌ها

  • مصرف بيشتر باتري موبايل در اپليکيشن‌ها


مقايسه فلت ديزاين و متريال ديزاين


به طور کلي مي‌توان گفت متريال ديزاين و فلت ديزاين خصوصيات مشترک بسياري دارند. در فلت ديزاين تمايل به استفاده از طيف رنگ‌هاي محدودتر بيشتر است تا حواس کاربر پرت نشود. همچنين سادگي طراحي عناصر رابط کاربري، کارايي آن را افزايش مي‌دهد. نکته‌اي که فلت ديزاين را از ديگر روش‌هاي طراحي متمايز مي‌سازد اين است که از عناصر واقعي الهام نمي‌گيرد و بسيار مينيمال است.


متريال ديزاين به طور کامل از فلت ديزاين جدا نبوده و به نوعي مکمل آن است. به عبارتي ديگر مي‌توان گفت متريال ديزاين نسخه‌ي بهبود يافته‌ي فلت ديزاين است که بر برخي عناصر اسکيومورفيسم مانند سايه‌ها، انيميشن‌ها و لايه‌هاي متفاوت تاکيد دارد. سادگي در طراحي و انتخاب رنگ‌ها، در کنار استفاده از اين عناصر که بر جذابيت بصري طراحي افزوده‌اند، سبب شده تجربه کاربري رضايت بخشي خلق شود.


همچنين مي‌توان از مزاياي عناصر متريال ديزاين در طراحي‌هاي تخت (و بالعکس) بهره برد و اين دو روش را با يکديگر ترکيب کرد. در بيشتر مواقع، رابط کاربري متريال ديزاين User-Friendly است و بخش‌هاي قابل کليک و غير قابل کليک را در نگاه کاربر به راحتي از يکديگر قابل تشخيص مي‌کند.


همان‌گونه که پيش‌تر گفته شد، هر کدام از سبک‌هاي طراحي تخت و متريال ديزاين مزايا و معايب خود را دارند. طراحان وب‌سايت يا اپليکيشن‌ها بايد با توجه به هدف خود از طراحي، سبک مناسب را انتخاب کنند. براي مثال، متريال ديزاين ممکن است براي طراحي بازي‌هاي خلاقانه مناسب نباشد، اما براي طراحي اپليکيشن‌ها و وب‌سايت‌هاي فانتزي گزينه‌ي مناسبي است. يا هنگامي که سرعت بارگذاري وب‌سايت براي طراح اوليت دارد، استفاده از سبک فلت ديزاين به متريال ديزاين نيز به همان نسبت در اولويت قرار مي‌گيرد.


تيم طراحي و توسعه وب‌سايت آژانس ديجيتال مارکتينگ ماکان بهينه‌ترين روش‌هاي طراحي وب‌سايت را انتخاب کرده و شما را در مسير رسيدن به اهداف کسب و کارتان همراهي مي‌کند.




مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : ديزاين ,طراحي ,متريال ,عناصر ,استفاده ,کاربر ,متريال ديزاين ,رابط کاربري ,براي طراحي ,تجربه کاربري ,حواس کاربر ,تجربه کاربري رضايت ,ديزاين material design ,متريال ديزاين material
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فال حافظ آنلاین لوازم یدکی هیوندا و کیا m2part دانلود آهنگ جدید رپ اثر انگشت آپشن خودرو | دنیای آپشن silvercoder بدون امضاء ایزیمیز